
donderdag, december 18, 2008
ANP over Jean-Pierre Jans
Van het ANP:
De Volkskrant beëindigt de samenwerking met fotograaf Jean-Pierre Jans, omdat hij verschillende beelden heeft gemanipuleerd door er elementen aan toe te voegen. Dat zei hoofdredacteur Pieter Broertjes donderdag.
Het gaat om twee foto's waarvoor de krant harde bewijzen heeft dat er elementen aan zijn toegevoegd, aldus Broertjes. Jans heeft pas in een later stadium toegegeven dat hij dat heeft gedaan. Zelf is de fotograaf niet bereikbaar voor commentaar. Het gaat om een foto waarop een hert is toegevoegd en een foto waar hij twee vogels in heeft 'geplakt'. Jans werkte als vaste freelancer bij de Volkskrant.
De krant komt vrijdag met een artikel, inclusief de gewraakte foto's, waarin de lezer wordt uitgelegd "dat dit nooit de bedoeling kan zijn geweest." Broertjes vindt het onvoorstelbaar dat zo'n goeie fotograaf zijn loopbaan op deze manier op de tocht zet: "Ik kan niet accepteren, in zowel tekst als beeld, dat de lezer niet meer van ons op aan zou kunnen of iets wel of niet is gebeurd. Wij moeten de werkelijkheid weergeven."
Jans werkt ook als freelancer voor fotopersbureau Hollandse Hoogte. Daar ziet directeur Louis Zaal nog geen aanleiding om de samenwerking met Jans te verbreken. Jans is wel berispt voor wat Zaal noemt "een zestal te zwaar bewerkte foto's", maar als de Volkskrant vrijdag met harde bewijzen komt, volgt er opnieuw een stevig gesprek."
De zaak speelt al enkele weken, ook omdat de Volkskrant de tijd wilde nemen om de betreffende beelden aan een onafhankelijke deskundige voor te leggen.Broertjes zegt dat er nog meer verdachte foto's zijn, maar daarover beweert Jans dat er niet mee is geknoeid.
Jans houdt van sterke contrasten. Om die reden zou hij zijn foto's zwaar bewerken en er zo nu en dan een onderdeel uithalen om die bewerkt weer terug te zetten, is wat Broertjes voor verklaring heeft gekregen. "Hij doet dat soms zo onzorgvuldig dat het lijkt of die elementen er bij zijn geplakt. De methode die hij hanteert vindt hij erg belangrijk."
Net als Zaal vindt Broertjes dat een digitale foto alleen mag worden bewerkt op de manier zoals dat in het verleden ook in de donkere kamer gebeurde; het zogeheten doordrukken of tegenhouden van bepaalde elementen. Broertjes: "Maar dan heb je het wel zo'n beetje gehad."
De Volkskrant beëindigt de samenwerking met fotograaf Jean-Pierre Jans, omdat hij verschillende beelden heeft gemanipuleerd door er elementen aan toe te voegen. Dat zei hoofdredacteur Pieter Broertjes donderdag.
Het gaat om twee foto's waarvoor de krant harde bewijzen heeft dat er elementen aan zijn toegevoegd, aldus Broertjes. Jans heeft pas in een later stadium toegegeven dat hij dat heeft gedaan. Zelf is de fotograaf niet bereikbaar voor commentaar. Het gaat om een foto waarop een hert is toegevoegd en een foto waar hij twee vogels in heeft 'geplakt'. Jans werkte als vaste freelancer bij de Volkskrant.
De krant komt vrijdag met een artikel, inclusief de gewraakte foto's, waarin de lezer wordt uitgelegd "dat dit nooit de bedoeling kan zijn geweest." Broertjes vindt het onvoorstelbaar dat zo'n goeie fotograaf zijn loopbaan op deze manier op de tocht zet: "Ik kan niet accepteren, in zowel tekst als beeld, dat de lezer niet meer van ons op aan zou kunnen of iets wel of niet is gebeurd. Wij moeten de werkelijkheid weergeven."
Jans werkt ook als freelancer voor fotopersbureau Hollandse Hoogte. Daar ziet directeur Louis Zaal nog geen aanleiding om de samenwerking met Jans te verbreken. Jans is wel berispt voor wat Zaal noemt "een zestal te zwaar bewerkte foto's", maar als de Volkskrant vrijdag met harde bewijzen komt, volgt er opnieuw een stevig gesprek."
De zaak speelt al enkele weken, ook omdat de Volkskrant de tijd wilde nemen om de betreffende beelden aan een onafhankelijke deskundige voor te leggen.Broertjes zegt dat er nog meer verdachte foto's zijn, maar daarover beweert Jans dat er niet mee is geknoeid.
Jans houdt van sterke contrasten. Om die reden zou hij zijn foto's zwaar bewerken en er zo nu en dan een onderdeel uithalen om die bewerkt weer terug te zetten, is wat Broertjes voor verklaring heeft gekregen. "Hij doet dat soms zo onzorgvuldig dat het lijkt of die elementen er bij zijn geplakt. De methode die hij hanteert vindt hij erg belangrijk."
Net als Zaal vindt Broertjes dat een digitale foto alleen mag worden bewerkt op de manier zoals dat in het verleden ook in de donkere kamer gebeurde; het zogeheten doordrukken of tegenhouden van bepaalde elementen. Broertjes: "Maar dan heb je het wel zo'n beetje gehad."